الو مشاوره الو مشاوره .

الو مشاوره

آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟

طلاق عاطفي چيست؟

طلاق عاطفي اولين مرحله در فرايند طلاق است و بيانگر رابطه زناشويي رو به زوالي است كه احساس بيگانگي جايگزين آن مي شود.زن و شوهر اگر چه ممكن است با هم بودن را مانند يك گروه اجتماعي ادامه دهند، اما جاذبه و اعتماد آن ها نسبت به يكديگر از بين رفته است. طلاق عاطفي به عنوان انتخابي نفرت انگيز بين تسليم و نفرت از خود و تسلط و نفرت از خود تجربه مي شود، كه در آن هر يك از زن و شوهر، به دليل احساس غمگيني و نا اميدي، ديگري را آزار مي دهند.

طلاق عاطفي متضمن فقدان اعتماد، احترام و محبت به يكديگر است؛ همسران به جاي حمايت از همديگر در جهت آزار وناكامي و تنزل عزت نفس يكديگر عمل مي نمايند، و هر يك به دنبال يافتن دليلي براي اثبات عيب و كوتاهي و طرد ديگري هستند.طلاق عاطفي، فاصله عاطفي مشخص و آشكار ميان همسراني است كه هر دو ناپخته هستند، هر چند يكي از آن ها ممكن است اين ناپختگي را تأييد كند و ديگري با ابزار اعمال مسئولانه مفرط، چنين چيزي را انكار مي كنند.

علل طلاق عاطفي در ميان زوجين

رسيدن به مرحلة طلاق عاطفي (به رغم اينكه بسياري از ايـن زوجـين زنـدگي خـود را بـاعشق و علاقه شروع ميكنند) ميتواند علل مختلفي داشته باشد از جمله:

  1. كار و اشـتغال بـيش از حد
  2. مشـكلات اقتصـادي و مـالي
  3. اخـتلاف در زمينـة مسـائل زناشـويي و جنسـي
  4. داشـتن زمينه هاي متفاوت فرهنگي و تربيتي
  5. داشتن سرگرمي هاي متفاوت و عدم توافق بـر سـر نحـوه گذراندن اوقات فراغت
  6. برخي ويژگي هاي شخصيتي مانند خودخواهي هـا، زيـاده خـواهي هـا،غرور و لجبازي ها، تنوع طلبي ها، اعتماد به نفـس و عـزّت نفـس پـايين
  7. نارضايتي از تصوير بدني

آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟

در پاسخ به اين سوال بايد بگوييم بله قطعا درمان دارد و بسته به علت بوجود آمدن طلاق عاطفي مي بايست درمان مناسب را به كار ببريم.

معمولا زوج درمانگرها و خانواده درمانگرها با استفاده از روش هاي تشخيصي ، مانند مصاحبه و آزمون ها به علت پي مي برند و متناسب با آن درمان مناسب را پيدا مي كنند.يكي از درمان هاي رايجي كه زوج درمانگرها از آن استفاده مي كنند واقعيت درماني است :واقعيت درماني تعارض زناشويي را ناشي از ناهماهنگي زن و شوهر در نوع نيازها و روش ارضاي آن ،خودمحوري ،اختلاف در خواسته ها ،طرحواره هاي رفتاري و رفتارهاي غير مسولانه نسبت به ازدواج و. ارتباط زناشويي مي داند.تعارض در خانواده نشانگر آن است كه دنياي كيفي اعضاي آن با يكديگر ناهماهنگ است و حداقل يكي از اعضاي خانواده در تلاش است كه اعضاي ديگر آن با او هماهنگ شوند.طبق اين نوع درمان اگر ارتباط زناشويي ناموفق داريم بايد دقت كنيم و ببينيم كه چه كاري مي توانيم انجام دهيم كه ارتباط مارا بهبود ببخشد نه اينكه بخواهيم رفتار ديگر اعضا را تغيير دهيم.

زيرا اعتقاد اين روش اين است كه زماني كه دست از كنترل گري بر مي داريم رفتار همسرمان نيز تغيير خواهد كرد.نحوه استفاده از اين روش براي درمان طلاق عاطفي به اين صورت است كه ما بايد رفع نيازهاي اساسي همسر را در اولويت قرار دهيم و در ارضاي آن ها بكوشيم ودراينجا لازم است كه عادت هاي جديدي را ياد بگيريم كه شامل :

  • گوش سپردن : گوش دادن به فردي كه پر از گله و شكايت است بدون هيچ نصيحت و پندواندرزي در خيلي از مواقع موجب آرام شدن طرف مقابل خواهد شد. حتي نيازي به ارائه راهكار به طرف مقابل نيست بلكه فقط همدردي و همدلي باطرف مقابل مي تواند به او احساس راحتي و سبكي بدهد.
  • حمايت :حمايت از اهداف و آرزوهاي همسر ، اصلي اساسي در زندگي است و باعث اعتماد به نفس در شريك زندگي مي شود و همين امر موجب افزايش محبت و به دنبال ان افزايش رضايت از زندگي مي شود.
  • احترام :بي‌شك احترام مرد نسبت به زن و احترام زن نسبت به مرد در زندگي لازم و ضروري است و صفاي زندگي به احترام متقابل است. 
  •  تشويق :تشويق باعث تقويت رفتارهاي مثبت مي شود و يكي از تكنيك هاي تغيير رفتار در علم روانشناسي است به اين صورت كه پس از انجام يك عمل مثبت از طرف همسر با محرك هاي بيروني تقويت شوند.
  • اعتماد :اعتماد پايه و اساس زندگي است براي درك اين موضوع زوجيني را در نظر بگيريد كه به يكديگر شك دارند و مدام يكديگر را چك مي كنند در اين شرايط هيچ آرامشي وجود ندارد و به مرور فضاي دل زدگي ،خشونت ،پرخاشگري و عصبانيت بر زندگي حاكم مي شود كه از آفت هاي زندگي محسوب مي شوند.
  • پذيرش
  • گفتگوي هميشگي بر سر اختلافات .

و سعي كنيم كه آن ها را جايگزين عادت هاي مخرب كنيم كه شامل:

  • عيب جويي
  • سرزنش 
  • شكوه و گلايه
  • غرغر كردن و نق زدن
  • تهديد،تنبيه و دادن باج براي به كنترل در آوردن ديگري 

بهترين روش براي حل اختلافات زناشويي از جمله طلاق عاطفي اين است كه دوطرف با زباني مهربانانه بگويند كه به نظر هريك ، مشكلاتشان چگونه قابل حل است كه به اين گفت و گو گفت و گوي بدون باخت مي گويند به صورتي كه هردو برنده هستند با انجام چنين رفتارهايي باعث مي شود يك زندگي شاد و طولاني مدتي داشته باشيم.و طبق تحقيقاتي كه انجام شده است مشاوره مبتني بر اين نوع درمان باعث رضايت زندگي زناشويي زوجين شده است.

اما ممكن است اين سوال پيش بيايد كه چطو ممكن است دونفري كه ارتباط آن ها از لحاظ كلامي و احساسي به حداقل رسيده است بتوانند اين عادت ها را به كار ببرند ؟در اينجا لازم است بگوييم كه درصورتي كه دونفر تمايلي به بهبود رابطه كنوني خود داشته باشند همين اعلام علاقه مندي باعث مي شود كه انگيزه ي لازم را براي تغيير پيدا كنند اما درصورت عدم تمايل مي بايست به زوج درمانگر يا خانواده درمانگر مراجعه كنند كه زوج درمانگر با يك برنامه منظم بتواند آن ها راهنمايي كند.

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل


شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 


منبع:آيا طلاق عاطفي درمان دارد؟ چطور همه چيز را از نو بسازيم؟


خودارضايي و عوارض و پيامدهاي آن - سن ازدواج - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني


 


برچسب: اختلافات زناشويي.درمان طلاق عاطفي.طلاق عاطفي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۰۹:۵۲ توسط:الو مشاوره موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :