الو مشاوره الو مشاوره .

الو مشاوره

مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟

انواع مديتيشن

 به طور كلي دو نوع مديتيشن وجود دارد.۱- مديتيشن از طريق تمركز ۲- مديتيشن از طريق تفكر

در مديتيشن از طريق تمركز فرد توجه خود را بر روي تنفس، تصوير واقعي يا خيالي، يك صدا، كلمه يا عبارتي كه به آرامي يا با صداي بلند تكرار مي شود (مانترا)، و يا بر حركات مشخص مانند حركات تاي چي، يوگا، چي كونگ متمركز مي كند.

مديتيشن تفكري:اين نوع از مديتيشن ، با افزايش دقت روى حواس همراه است . در اين روش بدون لزوم به فكر كردن، اطلاعات دريافتى از حواس پنجگانه و افكار ناراحت كننده ديگر از جلوى ذهن انسان رژه مى روند و شخص در حاليكه آرام نشسته است ، بدون انجام فعاليت خاصى، شاهد اين رژه و تخليه فشارها وارده به ذهن و حواس پنجگانه خود خواهد بود.

روش هاي متداول مديتيشن فارغ از ۲ طبقه بندي كلي ۴ نوع است

1- مديتيشن TM يا مراقبه متعال

2- مديتيشن ذن Zen

3- مديتيشن بودايي

4- مديتيشن تائو

كدام روش رابراي مديتيشن انتخاب كنيم؟آيا هريك از افراد مي توانند بنا به سليقه خود يكي از روش هاي مديتيشن را به دلخواه انتخاب كنند؟

۱-هر فرمى از مديتيشن قدرت بهبودى متمايزى از نوع ديگر دارد،ولى انواع مديتيشن براى هر شخصى نمى تواند مفيد باشد و خطرات مخصوص به خود را بدنبال خواهد داشت .

۲-دانستن اينكه چه نوع مديتيشنى براى چه شخصى مى تواند سودمند باشد، بستگي به فردي كه مديتيشن را اجرا مي كند دارد.

۳-بطوركلى از تجويز تمرين هاى تمركزي براي افرادي كه قوياً دچار افكار شخصيت بدبين و شكاك يا پارانوييدى هستند، بايد اجتناب گردد .

۴- افرادى كه اضطراب فراگير و عمومى Generalized Anxiety Disorder  دارند، بايد از مديتيشن تمركزى بپرهيزند .زيرا ممكن است اين نوع مديتيشن اضطراب آنان را افزايش دهد .

۵-دوره هاى طولانى تمرين هاى مديتيشن، مثلاً مديتيشن تفكرى، در افراد حساس و مستعد به اختلالات روان پريشي و سايكوز حادPsychosis  نبايد انجام شود . احتمالاً بهترين راه مديتيشن در اينگونه افراد آن است كه همراه با دوستان و آشنايان بيمار، تمرين هاى مختصر و نه طولانى در محيطى آرام صورت پذيرد .

 

فوايد مديتيشن

به دنبال انجام مديتيشن و مراقبه، نگراني و اضطراب محو شده و احساس آرامش جاي آن را مي گيرد . بسياري از پزشكان، مديتيشن را به عنوان يك روش مفيد درماني به منظور آرامش بيشتر در استرس و اضطراب هاي روزانه، پايين آوردن فشار خون و تنفس بهتر مبتلايان به آسم و …توصيه مي كنند.

در بعضي موارد مديتيشن به منظور يك روش درماني مكمل در كنار بسياري از درمانها به بيمار توصيه مي گردد . ارزش آن در تمركز، آرامش و همچنين كاهش احساس درد و افزايش بهبودي سلامت انسان از ساليان گذشته امري كاملاً اثبات شده است . انجام تمرينات مديتيشن براي بيشتر افراد بي خطر است.

به طوركلي فوايد مديتيشن شامل موارد زير مي باشد

تخفيف استرس و خستگي بيماران مبتلا به آرتروز،آسم و افراد مبتلا به فشار خون،صرع،ام اس

فوايد مديتيشن براي افرادي كه اعتياد به مواد مخدر دارند : تكنيك هاي استفاده شده در مديتيشن باعث افزايش خودكنترلي در افراد و افزايش آگاهي آن ها از تشديد كننده هاي رفتاري مي شود و معتادان با افزايش قدرت آگاهي در اين دو زمينه ميتوانند بر اعتياد خود غلبه كنند.

فوايد مديتيشن براي زنان باردار

در دوران بارداري مادران ممكن است به مشكلات مختلفي از جمله ، ترس،استرس ، افسردگي و مشكلات خواب مبتلا شوند طبق تحقيقات انجام شده تمرينات يوگا و مديتيشن مي تواند اين مشكلات را كاهش دهد.

كاهش غم و اندوه و درمان افسردگي

طبق تحقيقات و مطالعات انجام شده معلوم گرديد كه تكنيك هاي مديتيشن به اندازه داروهاي ضدافسردگي مفيد هستند و افراد اظهار كردند كه بعد از ۴ ماه انجام تكنيك هاي مديتيشن قادر به توقف داروهاي ضد افسردگي بودند.

افزايش قدرت خلاقيت

طبق نتايج آزمايشي به عمل آمده، ۱۰ الي ۱۲ دقيقه انجام تمرين‌ هاي مراقبه‌ ذهن‌ آگاه براي افزايش خلاقيت كافي است.كساني كه در اين مطالعه شركت داشتند بيان كردند كه با اين كار مي توانند ذهن شان را پاك كنند،و برروي كارهايي كه در حال حاضر انجام مي دهند تمركز بيشتري كنند.

افزايش قدرت توجه و تمركز

به دليل اينكه در مديتيشن از تكنيك هايي استفاده مي شود كه در آن فرد بر روي يك مانترا تمركز مي كند، به مرور زمان قدرت تمركز را ياد ميگيرد و به راحتي مي تواند بر روي مسائلي كه در حال انجام هستند تمركز كند.

بهبود خواب

كاهش تحريك پذيري و عصبانيت

كاهش افكار منفي

افزايش عزت نفس

 

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

   

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

منبع:مديتيشن چيست و فوايد آن چگونه است؟

                                                                              

عزت نفس و راهكارهاي مقابله با آن-علائم افسردگي وراهكارهاي مقابله باآن-ملال جنسيتي و علت هايش-انواع اختلالات جنسي ودرمان آنهاخودارضايي و عوارض و پيامدهاي آن-سن ازدواج

 

 


برچسب: درمان افسردگي .مشاوره روانشناسي. مشاوره خانواده الو مشاوره،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۳:۳۱ توسط:الو مشاوره موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :