الو مشاوره الو مشاوره .

الو مشاوره

ازدواج موقت خوب است يا بد؟

مخالفان و موافقان ازدواج موقت

ازدواج موقت خوب است يا بد؟

ازدواج موقت به رغم ترديدناپذيري آن از نگاه فقه شيعه، در چند دهه اخير يكي از مسائل چالش برانگيز اجتماعي – فرهنگي بوده است .وداراي موافقان و خالفان بسياري است كه هرگروه دلايل خاص خود را براي نوع نگرش خود به ازدواج موقت دارند.

مخالفان

به نظر اين دسته از كارشناسان است رواج ازدواج موقت باعث شيوع در سطح بيشتر فساد جامعه مي دانند.از سوي ديگر، نسبت به فلسفه وجودي ازدواج موقت ، عادلانه بودن، امكان پذيري، پيامدهاي منفي فردي ، خانوادگي و اجتماعي و فرهنگي آن مخالفتهايي صورت گرفته است مخالفين. ازدواج موقت بر اين باورند ازدواج موقت يك حكم مقطعي و اضطراري در اسلام بوده و نمي تواند به عنوان راهكاري هميشگي مورد استفاده قرار گيرد. ازدواج موقت ميتواند موجب ترويج فحشاء، بي-بندوباري، هوسراني و عياشي در جامعه شود .

اين گونه ازدواج در واقع با سرپوش گذاشتن روي ارتباطات نامشروع موجب سوءاستفاده مردان متأهل با انگيزه كاميابي جنسي و شده تمايل به ازدواج دائم را در بين جوانان كاهش مي دهد همچنينپايمال شدن حقوق زنان ومحروميت آنان از  حمايت هاي قانوني توام با مشكلات حقوقي، اخلاقي، و اجتماعي فرزندان حاصل ازازدواج موقت از ديگر دلايل مخالفت با اين پديده است.

موافقان

برخي ديگر بر اين باورند كه ترويج و تشويق به ازدواج موقت تنها راه جلوگيري از فساد روزافزون جامعه و كنوني جلوگيري از شيوع بيماريهايي مانند ايدز است. پيشنهاددهندگان و مدافعان ترويج ازدواج موقت معتقدند كه گرچه ازدواج دائم بهترين روش براي هدايت غرايز ذاتي و فطري انسان است، اما از يكسو مسئوليت دائمي و محدوديتهاي ايجاد شده براي زوجين در ازدواج دائم و از سوي ديگرافزايش سن ازدواج به دنبال تغييرات اقتصادي – اجتماعي شديد، احتمال ازدواج دائم جوانان را دربحراني ترين و حساس ترين دوران فعاليت غريزه جنسي، تا حدود زيادي كاهش داده است.

شالوده موافقان انديشه ازدواج موقت آن است كه نياز جنسي واقعيتي غيرقابل انكار است، اما در شرايطي كه ازدواج دا ئم در دوران حاضربا مشكلاتي روبه رو است ، ازدواج موقت (در صورتي كه مورد سوء استفاده قرار نگيرد)بهترين گزينه است. همچنين نرخ بالاتر مرگ و مير مردان بر در بيماري اثر حوادث ، وافزايش نيز وسوانح، ميزان طلاق در زوجهاي جوان، موجب پايين آمدن سن بيوگي زنان ايراني درسالهاي اخير شده است ازدواج مي موقت تواند بخشي از مشكلات اين گونه زنان را حل نموده و از انحراف احتمالي اين افراد جلوگيري كند.

ازدواج موقت در زمان مجردي

ازدواج موقت خوب است يا بد؟

افـراد مجرد بيشتر از افراد متأهل نسبت به ازدواج موقت گرايش و نگرش مثبت دارند.سـن ازدواج در جامعه رو به افزايش است. در حال حاضر بيشتـر جوانـان قبـل از ۲۵ سـالگي شرايط  ازدواج ندارند، يـا مـشغول تحـصيل هـستند و يـا از نظـر اقتـصادي يـا اشـتغال بـامحدوديت مواجهند در حالي كه حداقل از سن ۱۵ سالگي به بلوغ جنسي رسيده اند. تحمل حداقل ۱۰ سال محروميت جنسي سخت و اقدام به ارتباط جنسي خارج از ازدواج نيـز بـامشكلات قانوني، شرعي و خانوادگي مواجه است و لذا ازدواج موقـت مـيتوانـد يـك راه خوب براي ارضاي جنسي، رفع نيازها و كاهش مشكلات جنسي براي آنها باشد تا زمانيكه فرصت و امكان ازدواج دائم را به دست آورند.

ضمن ايـن كـه انتخـاب همـسر دائمـي مناسب در شرايط متغير و پيچيده فعلـي بـا سـختي هـايي مواجـه اسـت و ازدواج موقـت ميتواند يك روش آزمايش يا يك زندگي آزمايشي بين دو نفر باشد كه به صورت قـانوني و مشروع با همديگر باشند و چنان چه پس از طي ايـن دورة آزمايـشي همـديگر را بـراي ازدواج دائمي مناسب تشخيص دادند نسبت به آن اقدام كنند و اين روش ميتواند حتي بركاهش طلاق به ويژه در سالهاي اول ازدواج كه معمولاً از نظر آماري برافراشتگي فراواني دارد كمك كند. نتايج حاصل از پژوهشها نيز اين موضوع را تاييد مي كنند براي مثال ساكنين در مناطق جنوبي شهر كه از قشرهاي متوسط و عمـدتاً ضـعيف از نظـر اقتـصادي تركيب يافته اند بيشتر گرايش يا نگرش مثبت نسبت به ازدواج موقت نشان دادند. البته اين يافته دليل ديگري نيز ميتواند داشته باشد و آن اين كه افراد ساكن در شـمال شـهر كـه ازموقعيت اقتصادي بالايي نيز برخوردار هستند شايد كمتر نسبت بـه ارزشهـاي مـشروع و قانوني توجه نشان دهند و بخواهند نيازهاي جنسي خود را از طريق راههاي غير مشروع و آزادانه تر مرتفع نمايند.

ازدواج موقت در زمان متاهلي

ازدواج موقت براي مردان متاهل مي تواند يك تهديد براي زندگي دائم و قبلي آن ها به حساب آيد و همين امر موجب آسيب به همسر و فرزندان در زندگي قبلي اين دسته از مردان شود اين حالت زماني اتفاق مي افتد كه مرد بدون اجازه همسر و فرزندان اين عمل را انجام دهد.مرداني كه در زندگي مشترك خود بيش فعال جنسي و تنوع طلب هستند دست به ازدواج موقت مي زنند كه در سايه آن نياز جنسي خود را هر چه بيشتر ارضا كنند در اين بين ممكن است كه از لحاظ اقتصادي خانواده قبلي خود را دچار مشكل كنند و همچنين همسر خود را با مشكل كمبود عاطفه مواجه كنند. رواج اين موضوع در جامعه موجب مي شود زناني كه مشكلات مالي دارند بتوانند مشكلات خود را از اين طريق ازدواج با افرادي كه از لحاظ مالي وضعيت نسبتا خوبي دارند رفع كنند و مردان در قبال اين كار نياز خود را برطرف كنند كه اين باعث گسترش بي بندوباري ، هوسراني ، تنوع طلبي خواهدشد.

فوايد ازدواج موقت

ازدواج موقت خوب است يا بد؟ازدواج موقت خوب است يا بد؟

بنابراين ازدواج موقت با هدف پيشگيري از آلودگي ها، هرج و مرج جنسي، محروميـت جنسي و كاهش فشار ناشي از آن و به ويژه براي كساني كه به ناچار مجبورند مدتها دوراز همسر خود باشند مطرح شده است. استناد مشروع بودن ازدواج موقت به آيه ۲۴ سوره نساء از قرآن است. در اين آيه آمده است: پرداخـت مهريه آن زنـاني كـه بـا آنـان ازدواج موقت ميكنيد بر شما واجب است . ازدواج موقت بـاازدواج دائم در زمينه هاي تعداد زناني كه ميتوانند به عقد موقت مرد درآيند، تعيـين مـدت ازدواج، قابليت و سهولت در فسخ و انحلال ازدواج از سوي طـرفين، عده كوتـاه مـدت،ضرورت ذكر مهر و نداشتن تعهد نفقه تفاوتهايي دارد.

با وجود ويژگيهايي كه اين نوع ازدواج دارد و ميتواند موجب كاهش ناامني جنـسي،تجاوز جنسي و روابط نامشروع شود و آسيب هاي اجتماعي از جمله فحـشاء را در جامعـه كاهش دهد، ميتواند مقدمه اي براي ازدواج دائم شود و براي كساني كه نميتواننـد ازدواج دائم داشته باشند كمك كند و مهمتر از آن تاييديه مذهبي در ايـن زمينـه وجـود دارد، ايـن نوع از ازدواج در كشور كمتر ترويج شده است و عموماً به صورت پنهاني انجام ميشود و موانع فرهنگي و خانوادگي از سوي حدود ۷۰ درصد ابراز شده است.

آسيب هاي ازدواج موقت در زنان بيشتر است يا مردان؟

ميتوان گفت كه وضعيت موجود ازدواج موقت بيشتـر بـه نفع مردان است تا بتوانند تنوع طلبي جنسي خود را ارضاء كنند يا اگر هايپر *** هستند و همسرشان جوابگوي نيازهاي جنسي آنها نيست، نيازهايشان را رفع كنند يـا در مـواقعي كه از همسرشان دور شده اند، در مأموريت به سر ميبرنـد و… بتواننـد از انحـراف جنـسي جلوگيري كنند و نيازهاي خود را از نظر جنسي از راه مشروع و قانوني ارضاء نمايند.

البته كه زنان نيز ميتوانند از ازدواج موقت سود ببرند هر چند صدور مجوز ازدواج موقـت بـراي دختران از سوي خانواده بسيار سخت و شايد در بـسياري از مـوارد غيـر ممكـن بـه نظـر ميرسد ولي براي زناني كه به دلايل فوت همسر، بالا بودن سن، طـلاق و يـا علـل ديگـرامكان يا فرصت ازدواج دائم ندارند، ازدواج موقت فرصت مناسبي براي آنها خواهـد بـود تا نيازهاي خود را از نظر داشتن همسر رفع نمايند.باوجود آن بيشتر افـراد بـه دليـل تاييديه مـذهبي ازدواج موقـت آن را تأييـدمي كنند چرا كه مردم ايران پايبندي بيشتري به معيارها و ارزشهاي مذهب نشان ميدهند.شايد روش يا نوع ديگر ازدواج ، كه مشروعيت مذهبي نداشت اصلاً مورد توجه مردم قـرارنمي گرفت براي مثال روابط آزاد جنسي كه در برخي از كشورها رايج است در بـين مـردم كشور ايران بسيار محدود و در مقايسه با كشورهاي ديگر ناچيز است.

دلايل مردان و زنان براي گرايش به ازدواج موقت

ازدواج موقت خوب است يا بد؟

بررسي تفاوت هاي جنسيتي در دلايل تمايل به انجام ازدواج موقت، مي تواند به روشن تر شدن ابعاد موضوع مورد بحث كمك نمايد به نظر مي رشد تعدادي از زنان كه حاضر به انجام ازدواج موقت مي شوند :دلايلي همچون نيازهاي مالي، بي حمايتي در اجتماع، نداشتن سرپناه و ناامني هاي موجود در جامعه تن به اين ازدواج مي دهند چنانكه نتايج برخي از پژوهش هاي انجام شده حاكي از آن است كه بين بالا بودن سطح نيازهاي اقتصادي، امنيتي، جنسي و فرهنگي با نگرش مثبت زنان نسبت به ازدواج موقت ، رابطه مستقيم و معناداري وجود داشته است  همچنين ازدواج هاي صيغه اي توسط زنان عمدتابخاطر نداشتن سپرست و عدم حمايت هاي اجتماعي رسمي (از سوي نهادهاي دولتي ) و يا غيررسمي (از سوي خانواده وصورت گرفته ) خويشاوندان است.

اين در حالي است كه بررسي دلايل گرايش مردان به ازدواج موقت،نشان مي دهد كه به علت فراهم نبودن امكان ازدواج دائم و سهولت ازدواج موقت مجرد،مردان مقيدبه انديشه هاي ديني، ممكن است تمايل به انجام ازدواج موقت پيدا كنند . علاوه بر اين، مردان متأهلي كه پايبندي و تعهد خانوادگي ضعيفي دارند به دليل تنوع ، هوسراني طلبي، ، و فرار از پذيرش مسئوليت زندگي خانوادگي دوم، به انجام ازدواج موقت گرايش پيدا مي كنند.

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره ازدواج موقت خوب است يا بد؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد …

 

منبع: ازدواج موقت خوب است يا بد؟

 

- مشاوره ازدواج - خودارضايي و عوارض و پيامدهاي آن - سن ازدواج - عزت نفس وخودبيني وراهكارههاي تقويت آن - وسواس و راهكارهاي مقابله - مشاوره روانشناسي تلفني -


برچسب: ازدواج موقت.فوايد ازدواج موقت.چرا ازدواج وقت بد است.،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۱۵:۰۵ توسط:الو مشاوره موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :