الو مشاوره الو مشاوره .

الو مشاوره

برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

اقدامات مهم برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

گام اول :انتخاب دوره تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد

اولين اقدام پس از فارغ التحصيلي در مقطع كارشناسي و شروع مقطع جديد كارشناسي ارشد ، تصمييم گرفتن در مورد دوره تحصيل در اين مقطع است به اين صورت كه ابتدا داوطلبان بايد دانشگاه خود را مشخص كنند و سپس طبق خواسته خود برنامه ريزي اصولي را براي خود تهيه كنند. براي مثال آيا داوطلب قصد دارد در دوره هاي روزانه در رشته اي خاص پذيرفته شود و يا اينكه هدف داوطلب قبول شدن در دانشگاه هاي پيام نور و غير انتفاعي است؟

مسلما قبول شدن در دوره هاي روزانه نياز به تلاش بيشتر و همچنين تنظيم برنامه ريزي اصولي نسبت به دانشگاه هاي ديگر دارد همانطوركه قبول شدن در دانشگاه هاي تهران نياز به تلاش چتد برابر نسبت به قبول شدن در دانشگاه هاي روزانه شهرستان ها دارد.

گام دوم :انتخاب بهترين منابع كنكور كارشناسي ارشد

با توجه به اين كه منابع مشخصي در اين مقطع وجود ندارد و معمولا سوالات هريك از دروس را از چندين منبع طرح مي كنند توصيه مي كنيم براي يافتن منابع موثق از دانشجويان سال اولي در دانشگاهي كه قصد قبول شدن در آن را داريد سوال كنيد و ليستي از منابع را تهيه كنيد ،  و يا اينكه مي توانيد به ايميل اساتيد دانشگاه مد نظر دسترسي پيدا كنيد و با ايميل زدن و يا ديدار حضوري ليست منابع را از آن ها بخواهيد.

طبق گفتگو با كنكوري هاي ارشد سال هاي قبل متوجه شديم كه اگر در اواسط راه و يا اواخر آن يك منبع ديگر را به برنامه مطالعاتي خود اضافه كنيد مي تواند به شدت مضر باشد و باعث آشفتگي ذهن و احساس كمبود وقت در داوطلبان شود.

گام سوم :انتخاب مكان مطالعه

يكي از مسائلي كه در امر كنكور بسيار مهم است مكان مورد مطالعه است كه بايد داراي ويژگي هاي لازمي از جمله نور كافي ، دماي مناسب و آرامش لازم باشد درصورتي كه داوطلبان به چنين اتاقي با اين ويژگي ها در خانه دسترسي ندارند توصيه مي كنيم حتما از كتابخانه هاي عمومي كه در سطح هر شهر و استاني وجود دارد استفاده كنند.

رفتن به كتابخانه در ابتداي صبح با توجه به اينكه مجبور هستيد مسيري را براي رسيدن به مكان مورد نظر طي كنيد مي توانند موجب شادابي و رفع خوآب آلودگي شود و از اين جهت مي تواند به عنوان مكان موثر انتخاب شود.

گام چهارم : تدوين يك برنامه اصولي

برنامه ريزي جهت مطالعه كنكور مي بايست داراي ويژگي هايي از جمله تعداد ساعات منطقي ، داراي تنوع ، مستمر بودن برنامه ، انعطاف پذيري ، در نظر گرفتن تمامي عوامل غير منتظره و غيره باشد.براي نمونه يك نوع برنامه ريزي رشته رواشناسي  را در زير ذكر كرده ايم

 

برنامه ريزي داوطلبان تمام وقت

روز / ساعت

۸-۹/۳۰

۹/۳۰-۱۰

۱۰-۱۱/۳۰

۱۱/۳۰-۱۲

۱۲-۱۳/۳۰

۱۳/۳۰-۱۵/۳۰

شنبه روانشناسي باليني استراحت روانشناسي رشد استراحت  روانشناسي فيزيولوژِيك تايم ناهار
يك شنبه آسيب شناسي رواني  استراحت آمار و روش تحيق استراحت كودكان استثنايي تايم ناهار
دوشنبه روانشناسي باليني استراحت روانشناسي رشد استراحت  روانشناسي فيزيولوژِيك تايم ناهار
سه شنبه آسيب شناسي رواني  استراحت آمار و روش تحيق استراحت كودكان استثنايي تايم ناهار
چهارشنبه روانشناسي باليني استراحت روانشناسي رشد استراحت  روانشناسي فيزيولوژِيك تايم ناهار
پنج شنبه آسيب شناسي رواني  استراحت آمار و روش تحيق استراحت كودكان استثنايي تايم ناهار
جمعه تفريح و گردش درصورتي كه طبق برنامه پيش رفته ايد.

 

برنامه ريزي داوطلبان تمام وقت

روز / ساعت ۱۵/۳۰-۱۷/۳۰ ۱۷/۳۰-۱۸ ۱۸-۱۹/۳۰ ۱۹/۳۰-۲۰ ۲۰-۲۲
شنبه انگيزش و هيجان استراحت زبان هاي خارجه استراحت مرور
يك شنبه علم النفس استراحت زبان هاي خارجه استراحت مرور
دوشنبه انگيزش و هيجان استراحت زبان هاي خارجه استراحت مرور
سه شنبه علم النفس استراحت زبان هاي خارجه استراحت مرور
چهارشنبه انگيزش و هيجان استراحت زبان هاي خارجه استراحت مرور
پنج شنبه علم النفس استراحت زبان هاي خارجه استراحت مرور
جمعه تفريح و گردش درصورتي كه طبق برنامه پيش رفته ايد.

 

برنامه ريزي داوطلبان شاغل

روز / ساعت ۱۷-۱۸/۳۰ ۱۸/۳۰-۲۰ ۲۰-۲۱/۳۰ ۲۱/۳۰-۲۳
شنبه روانشناسي باليني روانشناسي رشد  فيزيولوژِيك و اگيزش هيجان زبان هاي خارجه
يك شنبه آسيب شناسي رواني آمار و روش تحيق كودكان استثنايي علم النفس
دوشنبه روانشناسي باليني روانشناسي رشد  فيزيولوژِيك و اگيزش هيجان زبان هاي خارجه
سه شنبه آسيب شناسي رواني آمار و روش تحيق كودكان استثنايي علم النفس
چهارشنبه روانشناسي باليني روانشناسي رشد  فيزيولوژِيك و اگيزش هيجان زبان هاي خارجه
پنج شنبه آسيب شناسي رواني آمار و روش تحيق كودكان استثنايي علم النفس
جمعه مرور و تست زني

براي دريافت برنامه ريزي تخصصي و افزايش شانس قبولي در كنكور كارشناسي ارشد مي توانيد با مشاوران مركز الومشاوره تماس حاصل فرماييد.

اصول برنامه ريزي در كنكور كارشناسي ارشد

برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

خواندن سطحي و روزنامه وار مطالب

در ابتدا كه سعي داريد براي كنكور آماده شويد نيازي نيست كه حتما به فهم صددرصدي مطالب رسيده باشيد و مرور سطحي آن ها در ابنداي كار و فهم ۵۰ درصدي از مطالب اكتفا كنيد. در اينجا داشتن وسواس نسبت به يادگيري مطالب و مدام برگشتن به فصول قبل براي اطمينان از اينكه آيا موضوعي كه چند روز پيش خوانده بودم در ذهنم مانده يا نه؟ روند مطالعه شما را كند مي كند و ممكن است شما را از پيش رفتن طبق برنامه و هدفي كه تنظيم كرده ايد بازدارد.

خواندن عمقي و خلاصه نويسي

پس از چندماه كه يك مرور كلي به اتمام رسيد ، حال نوبت آن است كه مجددا براي فهم ۵۰ درصد ما بقي مطالب خواندن كتاب ها را از ابتدا آغاز كنيد در اين مرحله چون شما به فهم ۸۰ درصد مطالب رسيده ايد توانايي خلاصه نويسي را داريد و مي توانيد براي نوشتن خلاصه ها كه در روزهاي پاياني و نزديك كنكور به دردتان مي خورد اقدام كنيد. در اينجا لازم است كه در كنار خلاصه نويسي به تست زدن نيز بپردازيد (تست زدن بايد به دوصورت بدون فاصله يعني پس از اتمام مطالعه در هر روز و با فاصله يعني در آخر هفته و براي اطمينان از اينكه آيا مطالب در ذهن ذخيره شده اند يا خير مي باشد )

خلاصه نويسي خود داراي اصول و قوانيني است كه بايد حتما آن ها را رعايت كنيد (شامل نوشتن نكات مهم ، نوشتن به صورت نمودار و كمتر استفاده از جملات )

جمع بندي

حدود ۱ ماه مانده به كنكور ، زماني است كه داوطلب مي بايست تمام مطالب كتب درسي را خوب خوانده باشد و تنها خلاصه هايي را كه در دوره دوم نوشته بود را به همراه تست زدن را دوره كند .در اين زمان وقت مطالعه مطالب جديد نيست و سعي كنيد كه تا هرجايي كه مطالب را خوانده ايد دست نگه داريد و تمركز خود را برروي تست زدن هاي بيستر جهت بالا رفتن سرعت تست زدن حفظ كنيد.

در ۱۰ روزي كه به كنكور باقي مانده است توصيه مي كنيم كه همه منابع كنكور و خلاصه ها را جمع كنيد چرا كه در اين زمان نوبت آن رسيده است كه دوره هاي كنكوري را در سال هاي مختلف تحصيلي تست بزنيد (نكته قابل توجه براي لزوم انجام اين كار اين است كه شما تا اينجا تنها تست ها را به صورت تك درس كار مي كرديد اما شما در روز كنكور قرار است همه دروس را در چند ساعت آزمون دهيد پس قطعا بايد بتوانيد اين حجم از تنوع را تحمل كنيد و اين تنها با فضاسازي آن از طريق تست زدن آزمون هاي كنكور سال هاي قبل امكان پذير است)

آيا تنها با خواندن كتاب هاي كمك آموزشي مي توان در كنكور ارشد رتبه خوبي كسب كرد؟

برا پاسخ به اين سوال مي توانيم بگوييم هم بله و هم خير.

بله از آن جهت كه درصورتي كه داوطلبي تنها به همين كمك آموزشي ها اكتفا مي كند مي تواند تراز و رتبه اي در كنكور كسب كند كه موجب پذيرفته شدن آن در يكي از دانشگاه هاي پيام نور ، غير انتفاعي و به احتمال كم در دانشگاه هاي روزانه شود اما نمي تواند قبولي داوطلبي كه فقط وفقط قصدش قبول شدن در دانشگاه هاي روزانه آن هم در دانشگاه هاي درجه ۱ كشور مثلا دانشگاه تهران است را تضمين كند چرا كه در اين دسته از داوطلبان كه هدف آن ها به اين صورت است مي بايست ابتدا با خواندن منابع اصلي به فهم كامل و گسترده مطالب رسيد و سپس با استفاده از منابع كمك آموزشي به تثبيت اين مطالب پرداخت.

آيا شركت در آزمون هاي آزمايشي الزامي است ؟

شركت در آزمون هاي آزمايشي الزامي نه ، اما مي تواند موثر باشد زيرا داوطلباني بوده اند كه بدون شركت در اين آزمون ها توانسته اند رتبه هاي برتر در كنكور همان سال را كسب نمايند .چنانچه داوطلبي شرايط شركت در تمامي آزمون هاي آزمايشي (تك مرحله اي ،جامع) را ندارد مي تواند تنها در آزمون هاي آزمايشي جامع موسسات شركت نمايد كه معمولا در ماه هاي نزديك به كنكور مي باشد و مي تواند فضاي كنكور را تا حدودي شبيه سازي كند.

موانع موفقيت در كنكور كارشناسي ارشد

برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

  • نداشتن هدف مشخص
  • بي برنامگي
  • وسواس در خواندن  نگراني در فراموش كردن مطالب

هر گاه دچار وسواس و حالت بلاتكليفي شديد لازم است ليستي ازكارهايي كه در آن لحظه ذهنتان را مشغول مي كند بنويسيد و بعد طبق دستورالعمل زير آنها را اولويت بندي كنيد :

  1.  امور فوري و مهم
  2. امور فوري و بي اهميت
  3. امور غير فوري و مهم
  4. امور غير فوري و بي اهيت
    مورد اول يعني امور مهم و فوري (دروس مهم و فوري ) را در همان لحظه انجام دهيد و اطمينان داشته باشيد كه بهترين انتخاب را داشته ايد. انجام دادن امور مهم و فوري باعث آرامش و سكوت ذهني مي شود و كارايي شما را افزايش ميدهد. مورد دوم اگر مي توانيد انجام دهيد مورد سوم راشروع كنيد و قبل ازاينكه به مرحله حاد وفوريت برسد براي آن زمان بندي مناسبي را در نظربگيريد. مورد چهارم را كنار بگذاريد و انجام ندهيد . هميشه و در هرلحظه كارهايي كه در ذهنمان مرور مي شود كه بايد در اين لحظه تصميم بگيريد در مدت باقيمانده از روز , به سراغ دروس مهم و فوري رفته و آنها را ابتدا مطالعه كنيد و كم كم به سازماندهي ذهن خود نيز بپردازيد.
  • ترس از حجم مطالب
  • انتخاب منابع اشتباه
  • برنامه امروز را به فردا انداختن و يا پشت گوش انداختن
  • صحبت كردن با افراد نااميد و شكست خورده در اين راه

عوامل موثر براي موفقيت در كنكور كارشناسي ارشد

برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

  1. براساس منحني فراموشي ابينگ هاوس بعد از ۲۴ ساعت حدود ۷۰ درصد از مطالب خوانده شده را از ياد مي بريم!حال چه كاري مي توانيم انجام دهيم تا مطالب را در حافظه بلند مدت خود ذخيره كنيم؟ تنها راه آن استفاده از تكنيك هاي ذخيره سازي در حافظه بلندمدت از جمله مرور ، استباط و تحليل عمقي مطالب است (نكته اي كه من بسيار زياد به داوطلبان كنكور تاكيد مي كنم و آن را رمز موفقيت آن ها مي دانم فرمول بسيار ساده اي است ، تكرار ، تكرار ، تكرار
  2. طبق اصل Parkinson , محدوديت زمان سرعت را افزايش ميدهد بدون اينكه حالت استرس خاصي ايجاد كنيد در شرايط كاملاٌ منطقي و واقع بينانه , زمان خود را محدود كنيد و خود را مقيد كنيد تا نيازها و خواسته هاي معيني را در راستاي اهداف تأمين كنيد و به اهداف كوتاه مدت خود برسيد.
  3. طبق برنامه اي كه نوشته ايد پيش برويد و در انجام آن تعويق نداشته باشيد
  4. به هيج عنوان منابع اصلي درسي را كنار نگذاريد.
  5. از درسهايي كه علاقه داريد شروع كنيد.
  6. منظم مطالعه كنيد و سعي كنيد در روز حداقل ۷ ساعت مطالعه مفيد داشته باشيد.
  7. كارها و دروس خود را براساس ضرايب آن ها در كنكور ، اولويت بندي كنيد (اين مورد يكي از تكنيك هاي مديريت زمان مي باشد)
  8. سعي كنيد بجاي تقويت هاي بيروني به دنبال انگيزه هاي دروني باشيد (براي مثال شب ها موقع خواب به اين فكر كنيد كه در حال تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد در رشته مورد نظر در همان دانشگاه دلخواه هستيد و همين مسئله  شما را به وجد خواهد آورد كه بيشترين تلاش خود را براي كسب رتبه خوب داشته باشيد)
  9. يكي از مضاميني كه در كسب رتبه ي خوب در آزمون ارشد نقش بسيار زيادي دارد، سرعت عمل در تست زني است. چه بسا افرادي كه به دليل سرعت عمل پايين موفق نشده اند درزمان محدود به همه سوالات پاسخ دهند و نمره ي زيادي را از دست داده اند. براي دستيابي به سرعت عمل بالا دو راه وجود دارد كه در تمام مصاحبه ها مشترك بوده است. راه اول شركت درآزمونهاي آزمايشي و راه دوم تست زدن زياد.

نكات طلايي كنكور كارشناسي ارشد

برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

  1. فقط و فقط به موفقيت در كنكور و صندلي هاي دانشگاه مورد نظر در ذهنتان فكر كنيد و سعي كنيد شب قبل از خواب زماني را به تمركز روي اين موضوع اختصاص دهيد.
  2. موفقيت در كنكور تنها به مطالعه مكرر و فراوان بستگي ندارد بلكه داشتن اعتماد بنفس و انگيزه براي موفقيت در كنكور بخشي از موفقيت را به همراه خواهد داشت.
  3. در طول مدتي كه در حال مطالعه براي كنكور هستيد ممكن است كه دوره هايي از نااميدي و كم انرژي بودن را حس كنيد كه اين مسئله طبيعي است و مي توان گفت كه به سراغ تمامي داوطلبان خواهد آمد (توصيه من اين است كه در اين مدت از كتاب هاي انگيزشي ، سخنراني هاي انگيزشي و صحبت با افراد موفق در اين زمينه براي تجديد قوا و به دست آوردن مجدد انرژي استفاده كنيد.)
  4. سعي كنيد كه در زمان كنكور از تغذيه مناسب براي داشتن انرژي لازم جهت درس خواندن استفاده كنيد.
  5. ورزش كردن را براي شادابي و سرحال بودن فراموش نكنيد.
  6. هرگز برنامه خود را در طول هفته به درس خواندن محدود نكنيد (بعضا شنيده ايم كه برخي از مشاوران مي گويند كه در طول دوراني كه داوطلبان در حال آماده شدن براي كنكور هستند نبايد به تفرح بپردازند اما من مي گويم كه كاملا اشتباه محض است و داوطلبان مي بايست پس از يك هفته خستگي درس و استرس كنكور مدت زماني را به تفريح با دوستان و خانواده بپردازند)
  7. به ياد داشتن پيامدهاي قبولي در كنكور سراسري :خوشحال كردن خانواده ، داشتن موقعيت شغلي خوب و مناسب ، باسواد بودن كه يادآوري همه اين عوامل به عنوان مشوق درس خواندن مي تواند داوطلب را رو به جلو حركت دهد.
  8. به ياد داشته باش كه براي موفقيت، بيش از هر چيز به اراده و تصميم نياز داريد. 
  9. خيلي از داوطلبان كنكور توانسته اند كه رتبه هاي تك رقمي بياورند پس تو ، هم مي تواني كه در اين آزمون موفق شوي فقط كافي است كه خود را باور داشته باشي.

تجربه واقعي داوطلب كنكوري

زماني كه داشتم براي كنكور كارشناسي ارشد آماده مي شدم فقط يك فكر تو ذهنم در حال چرخيدن بود : اينكه من با اين همه حجم كتاب چجوري مي تونم از پسش بربيام؟ ميدوني كنكور ارشد خصوصا رشته من چقدر شركت كننده داره ؟ بعيد ميدونم كه بتونم دانشگاه روزانه تو يكي از دانشگاه هاي تهران قبول شم.اين دانشگاه ها فقط براي آدماي خيلي باهوشه اما بازم در همين حين يه نداي دروني ميگفت تو ميتوني تو هيچ چيزي كم نداري

خلاصه بعد از اين همه فكر كردن و رفت و آمد فكراي مثبت و منفي تو سرم ، نشستم يه برنامه خوب نوشتم (منظورم از برنامه خوب ، برنامه اي كه كاملا متناسب با شرايطم بود )و از فرداش شروع به درس خوندن كردم . روزاي اول خيلي برام سخت بود كه بخوام ساعتاي زيادي رو درس بخونم بخاطر همين اوايل درس خوندنم از ساعت كم مثلا ۵ ساعت شروع كردم اصلا اصلشم همينه.

چند ماهي به همين منوال پيش رفتم ناگفته نماند كه اوايل راه يكي دوتا از منابع رو با اينكه تا حدودي خونده شده بود و تغيير دادم اما بعد از چند ماه به يه ثبات تو درس خوندنم رسيده بودم و ساعتاي مطالعه هم بيشتر كرده بودم.

چند ماهي رو همينجوري ادامه دادم تا احساس كردم كه كه يه حس ناميدي اومد سراغم (اگه قبول نشم چي ؟ اگه دانشگاهي كه مي خوام قبول نشدم چي ؟تو اين مدت فقط و فقط سعي كردم كه دوباره انرژي مو برگردونم يك ماهي ميشد كه احساس مي كردم خيلي از كيفيت درس خوندنم كم شده نه اينكه نخونما نه ، ميخوندم ولي خوندنم كيفيت نداشت. تو اين زمان تصميم گرفتم كه يك هفته اي رو بيخيال درس بشم هرچند كه استرس درس داشت منو خيلي اذيت مي كرد ولي خب كنار اومدم و بعد از يك هفته مجددا سروع كردم به درس خوندن و كم كم درس خوندنم سرعت گرفت.

نزديك كنكور كه شدم دقيقا يك ماه قبل ، به شدت استرس اومد سراغم حتي به پزشك عمومي مراجعه كردم و قرصاي ضد استرس گرفتم البته به خودم حقم ميدادم چون يك سال تمام زحمت كشيده بودم و به هرحال چيز كمي هم نبود خلاصه با تكنيك هاي شناختي و مصرف دارو تونستم استرس موكنترل كنم و اواخر كنكورم به خوبي سپري كنم و بعد از اعلام نتايج كنكور نتيجه خوبي هم گرفتم.

يكي از دلايلي كه تجربه واقعي از كنكور رو به آخر مطلب اضافه كردم اين بود كه استرس و ياس و نااميدي و كم انرژي بودن براي همه داوطلبان حتي اونايي كه منظم و با برنامه ميخونن هست چيزي كه تو اين شرايط مهمه همچنان به راهمون ادامه بدهيم حتي اگر كمي سخته و قطعا تك تك ماها شايستگي تحصيل تو بهترين دانشگاه هاي كشور رو داريم و شما داوطلبان عزيز هم از اين قاعده مستثني نيستيد.

 

 

براي كسب اطلاعات بيشتر درباره برنامه ريزي كنكور كارشناسي ارشد

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون كد و صفر با شماره زير تماس بگيريد

9099072958

پاسخگويي از 9 صبح تا 9 شب حتي ايام تعطيل

شما مي توانيد در قسمت ديدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درميان بگذاريد … 

 


 


برچسب: آزمون كارشناسي ارشد.كنكوركارشناسي ارشد.كارشناسي ارشد.،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۵۴:۴۰ توسط:الو مشاوره موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :